Завдання олімпіади з історії


2011-2012 навчальний рік
8 КЛАС
Термін виконання завдання – 150 хв.
Загальна кількість балів – 100 б.
І рівень
(За кожну правильну відповідь у завданнях № 1-10 = по 1 балу)
1. На яку добу археологічної періодизації давньої історії України припадає розквіт трипільської культури:
а) Мезоліт. б) Енеоліт. в) Неоліт. г) Раннє залізо.
2. Вкажіть назву скіфського кургану, в якому була знайдена пектораль:
а) Гайманова могила. б) Товста могила. в) Чортомлицький. г) Солоха.
3. Назвіть визначний твір Київської Русі, написаний між 1037-1050 рр. у вигляді похвали князю Володимиру, в якому стверджується самостійність Київської держави і церкви, заперечується повноваження Візантії щодо Києва :
а) «Повість минулих літ». в) «Повчання дітям».
б) «Руська правда». г) «Слово про закон і благодать».
4. Скільки років пройшло від захоплення ординцями Києва до Куликівської битви :
а) 80; б) 100; в) 138; г) 140.
5. Коли Кримське ханство перейшло у васальну залежність від Османської імперії :
а) 1478 р. б) 1489 р. в) 1492 р. г) 1556 р.
6. Скільки років тривало навчання у Києво-Могилянській колегії :
а) 5 р. б) 7 р. в) 10 р. г) 12 р.
7. Спасо - Преображенський собор у Чернігові, збудований в ХІ ст., зображено на фото :
а) б) в) г)





ІІ рівень
8. Про кого В. Гюго говорив: «…Він не може написати свого імені на власному відкритті» :
а) Б. Діаш. б) Х. Колумб. в) А. Веспуччі. г) Ф. Магеллан.
9. Автором твору «Похвала глупоті» був :
а) С. Брант. б) Е. Роттердамський. в) Й. Рейхлін. г) М. Лютер.
10. За якого англійського короля церква вийшла з-під порядкування Папи Римського і стала незалежною:
а) Генріха IV. б) Генріха VII. в) Генріха VIII. г) Якова І. 
11. (6 балів) Знайдіть відповідність:
1. 1517 р. а) Початок селянської війни у Німеччині.
2. 1521 р. б) Створення «Святої інквізиції».
3. 1540 р. в) Офіційне затвердження Ордену єзуїтів.
4. 1524 р. г) Проголошення Лютера єретиком.
5. 1542 р. д) Початок Реформації в Німеччині.
6. 1555 р. е) Публікація «Індексу заборонених книг».
ж) Проголошення принципу: «Чия влада – того й віра».
12. (6 балів) Знайдіть відповідність:

1. Ю. Дрогобич. а) Син ремісника. Закінчив Краківський університет. Викладав
астрономію та медицину. Професор, ректор Болонського Університету. В Римі вийшла його книга «Прогностична оцінка 1483 р.».
2. К. Острозький. б) Визначний письменник-полеміст, палко відстоював унію. Один
із ініціаторів Берестейської унії. Після митрополита М. Рогози став греко-католицьким митрополитом.
3. П. Конашевич. в) Перший митрополит Київський після відновлення православної
церкви в Україні.
4. П. Могила г) Митрополит Київський, представник молдавського
шляхетського роду, відомий своєю культурною та просвітницькою діяльністю.
5. І. Потій д) Прізвисько придбав за майстерну стрільбу з лука. Здобув освіту
у Львівській братській школі, Острозькій академії. В к. ХVI ст. потрапив на Запоріжжя, де здобув авторитет і славу видатного державного діяча. Впорядкував, козацьке військо завдяки дисципліні, озброєнню і православ’ю.
6. І. Борецький е) Від 1559 р. був київським воєводою. Політичний, культурно-
освітній діяч, меценат, патріот, опікувався наукою і церквою. Один із найбагатших землевласників. Його називали «некоронованим королем».
13. (10 балів) Дайте визначення поняттям:
Меркантилізм - __________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Фондова біржа - _________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Партачі - ______________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Братство - _____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Контрреформація - ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
14.(5 балів) Які характеристики відносяться до цивілізації ацтеків:
а) Мешкали на території сучасних Перу та Болівії.
б) Їх столицею було м. Куско.
в) В 1502-1520 р.р. їх правителем був Монтесума ІІ.
г) У 1519-1521 р.р. – колонізовані іспанцями (Е. Кортес).
д) Знання передавали за допомогою кіпу.
е) Заснували столицю, назва якої означає «Біля Кактусу».
ж) Мали календар.
з) Визначили число «0».
і) Шанували бога Кецалькоатля.3
к) Знали ієрогліфічне письмо.
15. (5 балів) Які події не відносяться до періоду входження українських земель до складу Великого князівства Литовського:
а) Берестейська унія. е) Повстання Мухи.
б) Битва під Синіми Водами. ж) Вількомирська битва.
в) Битва на Ворсклі. з) «Ординація Війська запорозького реєстрового»
г) Повстання С. Наливайка. і) «Тарасова ніч».
д) Кревська унія. к) Взяття Кафи.
16. (2 бали) Визначте послідовність подій:
а) Козацька реформа Стефана Баторія.
б) Другий Литовський статут.
в) Вступ війська Запорозького до Київського братства.
г) Створення першої братської школи.
17. (2 бали) Визначте послідовність подій:
а) Коронація Карла Великого.
б) Завоювання Кортесом Теночтітлану.
в) остаточний розкол християнської церкви (схизма).
г) Створення східнослов’янської держави-Київська Русь.
ІІІ рівень
18. (9 балів) Знайдіть на карті:

а) адміністративно-територіальні одиниці, на які було поділено українські землі внаслідок Люблінської унії (позначені цифрами)

    б) (позначте буквою) Де відбулася битва під П’яткою?4 
19. (5 балів) Визначте імена видатних історичних осіб: 

а) Здобув освіту в Острозькій академії, військового досвіду набув у козацьких походах. Очолював особисту охорону князя Костянтина Острозького під П’яткою. Захищав південні кордони України, здійснював походи проти татар і Молдови. В кінці ХVI ст. підняв повстання проти уряду Речі Посполитої ______________________________________________
б) Палкий захисник Берестейської унії. Перший митрополит греко-католицької церкви.
________________________________________________________________________________
в) Португальський мореплавець, служив при дворі португальського короля. У 20-ті р.р. ХVI ст. здійснив свою першу подорож до Індії. Прийняв іспанське підданство. Очолив велику морську експедицію, але загинув у боротьбі з місцевими жителями на Філіппінах___________
г) За походженням був литвином, але правив за порядками і правами русичів. Переніс столицю князівства у Луцьк. Продовжив будівництво однієї із найбільших оборонних споруд України ХIV - ХVI ст., яка добре збереглася до нашого часу_____________________________
д) Письменник-полеміст, педагог. Був запрошений князем К. Острозьким до наукового гуртка, автор полемічних творів «Ключ царства небесного», «Календар римський новий». Один із видавців «Острозької Біблії», перший ректор Острозької школи (академії)__________

20. (14 балів) Доповніть таблицю: «Великі географічні відкриття».
Мореплавець
Рік
Досягнення
Б. Діаш



1492 р.




Обігнув мис Доброї Надії, йшов уздовж східного узбережжя
Африки.
                                                       


Перетнув Індійський океан,
 дістався до порту Калікут.                                

Ф. Магеллан



1577-1580 р.р.


ІV рівень

( за кожне завдання - по 13 балів)
21. Польська шляхта говорила: «Козацтво – це нігті в організмі нашого суспільства, вони надто швидко відростають і тому потребують частого підстригання».
Поміркуйте, чи були підстави для побоювань польської шляхти і як вони реагували на дії українського козацтва?

22. Чим було спричинене національно-культурне відродження на Україні в ХVI – ХVIІ ст. Назвіть його особливості.


Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Навчально-методична лабораторія суспільних дисциплін

ЗАВДАННЯ ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з ІСТОРІЇ
2012-2013 навчальний рік
8 КЛАС
                                                                                   Термін виконання завдань – 120 хвилин
       Загальна кількість балів – 86                      
І рівень
Виконайте завдання та правильні відповіді обведіть кружечком.
Кожна правильна відповідь у завданнях 1-6 оцінюється 1 балом. Всього балів – 6.

1.    Закінчіть речення: «Велика хартія вольностей» 1215 р. обмежувала ______________»:
А) права городян; Б) права духовних осіб; В) королівське самовладдя; Г) права баронів.

2.    Виберіть із поданого переліку відповідний термін та вставте його у речення «_______ - це одне із протестанських віровчень, яке виникло у ХVІ ст. у  Швейцарії в ході Реформації»: А) кальвінізм; Б) лютеранство; В) англіканство; Г) православ’я.

3.    Закінчіть речення: «Тридцятилітня війна сприяла ______________________________»:
  А) централізації влади у Священній Римській імперії;
  Б) стрімкому розвиткові торгівлі;
  В) розоренню та обезлюдненню Центральної Європи;
  Г) піднесенню Данії.

4.    До якого періоду відноситься стоянка Лука-Врублевецька, де археологи знайшли грубі кам’яні рубила, примітивні шкребла, гострі відщепи з каменю: А) ранній палеоліт; Б) пізній палеоліт; В) мезоліт; Г) неоліт.

5.    Позначте ім’я київського князя, на печатці якого вперше з’явився князівський знак Рюриковичів – тризуб: А) Ігор; Б) Святослав Ігорович; В) Володимир Великий; Г) Ярослав Мудрий.

6.  Вкажіть, після якої битви прийшов у занепад Тевтонський орден:
     А) Грюнвальдської; Б) під Вількомиром; В) під Дорогочином; Г) біля Синіх Вод.

ІІ рівень
Виконайте завдання, правильні відповіді занотуйте або занесіть у таблицю.
Кожна правильна відповідь у завданнях 7-9 оцінюється 1 балом. Всього балів – 50.

7.    Визначте, з якими подіями пов’язані вказані історичні дати. Що їх об’єднує?
     А) 1625 р.; Б) 1630 р.; В) 1637-1638 р.
Максимальна кількість балів – 4.

8.      Поясніть поняття: контрреформація, Люблінська унія, фільварок, патриціат, братства, козацтво, полеміка, шляхта.
Максимальна кількість балів - 8

9.  Заповніть прогалини в таблиці, склавши логічні ланцюжки з наведених нижче імен історичних постатей (А), місця події (Б), часу події (В), терміну чи поняття (Г), що відповідають події.

Історична
 постать
Місце події
Час події
Поняття
(термін)
Вільгельм Оранський




Рим





1519-1522 р.р.





вікінги

Річард
Левове Серце




Франція





1453 р.





селянська війна


А) Генріх ІV; Джордано Бруно; Ф. Магеллан; Мехмед ІІ; Роллон (Роберт І); Томас  Мюнцер.
Б) Єрусалим; Іспанія; Константинополь; Нідерланди; Німеччина; Нормандія.
В) 911 р.; 1189-1192 р.р.; 1524-1525 р.р.; 1579 р.; 1598 р.; 1600 р.
Г) гугеноти, інквізиція, навколосвітня подорож, Утрехтська унія, хрестовий похід, яничари.
Максимальна кількість балів - 24.

10.   Яке поняття чи термін є зайвим у цьому разі? Викресліть його. Чому це слово зайве? Дайте визначення цього терміна чи поняття.
1. Буржуазія, натуральне господарство, най­мані робітники, мануфактура, товарне вироб­ництво. ______________________________________________________________________
2. «Послання до єпископів», «Тренос», «Ключ до царства небесного», «Повчання дітям» - _____________________________________________________________________________
3. Магістрат, магдебурзьке право, бургомістр, ставропігія, ратуша, лавники.___________
4. Будинок Корнякта, Чорна кам’яниця, Меджибізький замок, Львівський «Апостол» - _____________________________________________________________________________
5. Кафа, Ізмаїл, Акерман, Синоп, Хотин -  _________________________________________
6. Кошовий отаман, писар, суддя, джура, осавул. ___________________________________
7. Коран, мечеть, хіджра, апостоли, халіф. _________________________________________
Максимальна кількість балів - 14.
ІІІ рівень
Виконайте завдання та обгрунтуйте їх.
Кожна правильна відповідь у завданнях 11-13 оцінюється 10 балами. Всього балів – 30.

11.  На контурній карті позначте:
а) стрілками - напрямки та роки походів князя Святослава Ігоревича;
б) обведіть позначені на карті міста: Київ, Чернігів, Саркел, Булгар, Доростол, Преслав, Константинополь, Херсонес (Корсунь).
12.    Вкажіть твердження, що стосуються людини, яка зображена нижче. Про які риси його вдачі говорять вказані вами факти його біографії?

А) спорудив на Дніпрі замок-фортецю, що його вважають першою відомою Січчю.
Б) За його ініціативи під захистом козацтва і за сприяння Київського братства було відновлено вищу православну ієрархію.
В) Очолював козацькі загони у поході польського королевича Владислава на Москву.
Г) Обстоював права України і козаків перед королем і польським урядом.
Д) Організовував численні походи запорожців у володіння кримського хана і на турецькі фортеці.
Е) Завдяки його талановитому керівництву одержано перемогу над союзним турецько-татарським військом під Хотином.
Є) Очолював переможний похід козаків на турецьку фортецю Кафу.
Ж) разом з усім Військом Запорізьким записався до Київського братства.
                                              З) Потрапив у полон під час походу до Молдавії, був страчений
                                              турками у Стамбулі.

13.    Дві жінки, чиї зображення вміщені тут, зіграли неабияку роль в історії України та сусідніх з нею держав. Хто ці жінки? Напишіть коротке есе на тему «Середньовічні жінки-правительки в історії України: святі, грішниці, успішні політики?»



ЗАВДАННЯ ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади З ІСТОРІЇ
2014-2015 навчальний рік
8 КЛАС
Термін виконання завдання – 120 хв.
Загальна кількість балів – 82 б.
І рівень
(За кожну правильну відповідь у завданнях № 1-6 = по 1 балу)
1. На яку добу археологічної періодизації давньої історії України припадає розквіт трипільської культури:
а) Мезоліт. б) Енеоліт. в) Неоліт. г) Раннє залізо.
2.    Виберіть із поданого переліку відповідний термін та вставте його у речення «_______ - це одне із протестанських віровчень, яке виникло у ХVІ ст. у  Швейцарії в ході Реформації»: А) кальвінізм; Б) лютеранство; В) англіканство; Г) православ’я.
3.                  Позначте ім’я київського князя, на печатці якого вперше з’явився князівський знак Рюриковичів – тризуб: А) Ігор; Б) Святослав Ігорович; В) Володимир Великий; Г) Ярослав Мудрий.
4. Скільки років пройшло від захоплення ординцями Києва до Куликівської битви :
а) 80; б) 100; в) 138; г) 140.
5. Спасо - Преображенський собор у Чернігові, збудований в ХІ ст., зображено на фото :
а) б) в) г)





6. Про кого В. Гюго говорив: «…Він не може написати свого імені на власному відкритті» :
а) Б. Діаш. б) Х. Колумб. в) А. Веспуччі. г) Ф. Магеллан.
Максимальна кількість балів у 7 питанні - 8
7. Поясніть поняття: контрреформація, Люблінська унія, фільварок, патриціат, братства, козацтво, полеміка, шляхта.

ІІ рівень
Максимальна кількість балів у 8 питанні - 14.
8.                  Яке поняття чи термін є зайвим у цьому разі? Викресліть його. Чому це слово зайве? Дайте визначення цього терміна чи поняття.
1. Буржуазія, натуральне господарство, най­мані робітники, мануфактура, товарне вироб­ництво. _____________________________________________________________________________________
2. «Послання до єпископів», «Тренос», «Ключ до царства небесного», «Повчання дітям» - _____________________________________________________________________________________
3. Магістрат, магдебурзьке право, бургомістр, ставропігія, ратуша, лавники. ___________________
_____________________________________________________________________________________
4. Будинок Корнякта, Чорна кам’яниця, Меджибізький замок, Львівський «Апостол» - _____________________________________________________________________________________
5. Кафа, Ізмаїл, Акерман, Синоп, Хотин -  ________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
6. Кошовий отаман, писар, суддя, джура, осавул. __________________________________________
_____________________________________________________________________________________
7. Коран, мечеть, хіджра, апостоли, халіф. ________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

Максимальна кількість балів у 9 питанні - 10.
9. Дайте визначення поняттям:
Меркантилізм - _____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Фондова біржа - ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Партачі - __________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Братство - _________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Контрреформація - _________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Максимальна кількість балів у 10 питанні - 5.
10. Які характеристики відносяться до цивілізації ацтеків:
а) Мешкали на території сучасних Перу та Болівії.
б) Їх столицею було м. Куско.
в) В 1502-1520 р.р. їх правителем був Монтесума ІІ.
г) У 1519-1521 р.р. – колонізовані іспанцями (Е. Кортес).
д) Знання передавали за допомогою кіпу.
е) Заснували столицю, назва якої означає «Біля Кактусу».
ж) Мали календар.
з) Визначили число «0».
і) Шанували бога Кецалькоатля.

ІІІ рівень
Максимальна кількість балів у 11 питанні - 10.

11.   Дві жінки, чиї зображення вміщені тут, зіграли неабияку роль в історії України та сусідніх з нею держав. Хто ці жінки? Напишіть коротке есе на тему «Середньовічні жінки-правительки в історії України: святі, грішниці, успішні політики?»

11.  На контурній карті позначте:
а) стрілками - напрямки та роки походів князя Святослава Ігоревича;
б) обведіть позначені на карті міста: Київ, Чернігів, Саркел, Булгар, Доростол, Преслав, Константинополь, Херсонес (Корсунь).

ІV рівень
Максимальна кількість балів у 13 питанні - 10.

13. Польська шляхта говорила: «Козацтво – це нігті в організмі нашого суспільства, вони надто швидко відростають і тому потребують частого підстригання».
Поміркуйте, чи були підстави для побоювань польської шляхти і як вони реагували на дії українського козацтва?  


Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

Завдання II етапу Всеукраїнської олімпіади з історії

2015-2016 навчальний рік

8 клас


Термін виконання завдань – 2 години                                          Загальна кількість балів - 72

Виконайте завдання № 1-3 та правильні відповіді обведіть кружечком. Кожна правильна відповідь у цих завданнях оцінюється 1 балом.

1. Вкажіть поняття, що відповідає визначенню:
Урядовці Київської Русі, які збирали мито, називались:


1)      тіуни;
2)      тисяцькі;
3)      соцькі;
4)      вірники;
5)      десяцькі;
6)      огнищани;
7)      рядовичі;
8)      закупи;
9)      вої.



2. Позначте історичний документ, у якому вперше вживається термін «Україна»:
1)   Київський літопис;
2)   «Повість минулих літ»;
3)   Києво – Печерський патерик;
4)   «Слово про закон і благодать».

3. Установіть хронологічну послідовність подій польсько-литовської доби:
1)   Включення Західного Поділля до складу Польського королівства;
1
2
3
4




2)   Ліквідація Київського удільного князівства;
3)   Ліквідація Волинського удільного князівства;
4)   Укладення Кревської унії між Польщею та Литвою.

За кожну правильну відповідь у завданні № 4 – 1 бал. Всього – 4 бали
4. Установіть відповідність між грецькими містами та їхніми характеристиками:


      А. Херсонес

Б. Пантікапей

  1. Олімпія

Г. Ольвія

Д. Афіни

1.   У місті знаходився храм зі статуєю Зевса, яка вважається одним із семи чудес світу.
2.   Завдяки своєму розташуванню назва міста означає «півострів».
3.   Місто мало фортецю – Акрополь. Виникло далеко від моря, тому для зручності неподалік, у бухті, збудували порт Пірей.
4.   Місто було збудовано на березі протоки двох морів. Більша частина міста розташувалася на крутих схилах гори Мітрідат.



1
2
3
4







За кожну правильну відповідь у завданні № 5 – 1 бал. Всього – 2 бали
5.    Впізнайте історичного діяча. Прочитайте текст історичного джерела, вставте пропущене та дайте відповідь на запитання.
 «Помер великий князь руський __________________. І заповів синам своїм: «Тепер же поручаю я, замість себе, - стіл свій, Київ, найстаршому синові Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухали ви мене, нехай він буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду – Переяславль, а Ігорю – Володимир, я В'ячеславу – Смоленськ».
Який порядок престолонаслідування заповів цей князь? __________________________

За кожну правильну відповідь у завданні № 6 – 1 бал. Всього – 4 бали




6. Укажіть характерні риси неолітичної революції:
1)      поява першого штучного продукту – сплаву міді та олова;
2)      виникнення землеробства та скотарства;
3)      відокремлення скотарства від землеробства;
4)      перехід до осідлого способу життя;
5)      винайдення свердління, шліфування та пиляння каменю;
6)      відокремлення виробництва керамічного посуду, прядіння, ткацтва.

За кожну правильну відповідь у завданні № 7 – 1 бал. Всього – 1 бал
7.    Розташуйте в хронологічній послідовності такі події:
1)    створення програми «Статейний лист»;                                
2)    викладення Жаном Кальвіном основ його вчення;
1
2
3
4




3)    Христофор Колумб здійснив подорож до Ямайки;
4)    зруйновано країну ацтеків та її столицю – Теночтитлан.

За кожну правильну відповідь у завданні № 8 – 1 бал. Всього – 9 балів
8. Пізнай явище, історичну особу, подію:
1)   Його звали Павло Бут, а яке у нього було прізвисько? _______________________
2)   Що вигукували козаки, повертаючись на Січ (пароль) _______________________
3)   Як називалися викреслені з реєстру козаки? _______________________________
4)   Скільки існувало Січей? ________________________________________________
5)   Як козаки називали низенький столик, навколо якого вони сиділи? ____________
6)   Козаки називали її сестрицею, ненькою, рідненькою. _______________________
7)   Хто такий дука? ______________________________________________________
8)   Що таке пірнач? ______________________________________________________
9)   Як назвали на Січі бідних козаків? _______________________________________

За правильну відповідь у завданні № 8 – 1 бал
9. Який варіант заповнення пропусків у поданому нижче твердженні є правильним?
«У жовтні 1656 р. переговори між Річчю та _________________ завершилися підписанням ___________________. Це викликало обурення ___________. І він вступає у воєнний союз з Трансільванією та ___________________».
1)   Московською державою, Віленського перемир'я, гетьмана Б. Хмельницького, Швецією;
2)   Гетьманщиною, Гадяцького договору, царя Олексія Михайловича, Кримським ханством;
3)   Московською державою, Андрусівського перемир'я, гетьмана П. Дорошенка, Османською імперією;
4)   Московською державою, «Вічного миру», султана Магомета IV, Гетьманщиною.

За правильну відповідь у завданні № 8 – 1 бал. Всього – 2 бали
10. Доберіть слова-синоніми до історичних понять:
Каперство - ___________________________________________________________________
Схоластика - __________________________________________________________________


За правильну відповідь у завданні № 11 = 4 бали
11.    Розгляньте карту. Укажіть:
а) які українські землі перейшли до Польського королівства за Люблінською унією;
б - в) у складі яких держав перебували Чернігово-Сіверщина; Буковина і Закарпаття у першій половині Х століття;
г) як називалась держава, територія якої обведена жирною лінією - ________________

Україна у складі інших держав
Назви українських територій

а) Українські землі у складі Польського королівства за Люблінською унією

б)  
Чернігово-Сіверщина

в)
Буковина, Закарпаття





За кожну правильну відповідь у завданні № 12 = 1 бал. Всього 12 балів
12. Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер події, яка відноситься до вказаного історичного періоду:
1) виникнення цехів, 2) відкриття Америки, 3) хрестові походи, 4) Столітня війна, 5) походи гуситів, 6) Реформація, 7) виникнення ісламу, 8) епоха Відродження, 9) становлення Священної Римської імперії, 10) виникнення колоніальних імперій, 11) повстання  «червоних пов'язок», 12) прихід до влади династії Стюартів.
Середні віки
Новий час/нова доба




За повну і правильну відповідь у завданні № 12 – 5 балів
12.    Подумайте, які з термінів доречні у розповіді про зміни в житті українських міст з отриманням магдебурзького права періоду Люблінської унії. Використайте ці терміни у вашій розповіді, яка обов’язково матиме таке закінчення: «Така організація влади за нормами магдебурзького права в українських містах ставила їх на один рівень із європейськими».
Терміни для вибору:       
а) панщина; б) фільварок; в) магістрат; г) лава; д) рада; е) кріпацтво; є) громада; ж) самоврядування.

За повну і правильну відповідь у завданні № 13 – 5 балів
13.    З іменем якого історичного діяча пов’язаний зміст уривку із джерела:
«Всесильною правицею Всевишнього Бога, задумом і старанням благочестивого князя _________________________, який звелів влаштувати дім для друкування книг, а до того ж і дім для навчання дітей у своєму родовому славному місті… І вибравши знавців божественного писання, грецької, латинської і руських мов, поставив їх навчати дітей. З цієї причини надрукована ця книжка для першого дитячого навчання, по-грецьки альфавіту, а по-руськи азбуки, многогрішним Іоанном Федоровичем».
Дайте стислу характеристику цьому діячу з інших питань піднесення української культури кінця Х – початку ХІ століть.

За повну і правильну відповідь у завданні № 14 – 8 балів
14.    Поміркуйте та коротко запишіть у таблицю, які корінні зміни у духовному та світському житті в результаті Реформації бажали отримати її прихильники у Німеччині, а саме:

Корінні зміни у духовному та світському житті в результаті Реформації
князі
феодали
городяни

селяни









За повну і правильну відповідь у завданні № 15 – 12 балів
15.    Перед вами малюнок із зображенням історичної пам’ятки історії Дніпропетровщини. Дайте відповідь на питання:
1)   Як називається ця пам’ятка? (1 бал)
2)   Коли, де і ким вона була збудована? (3 бали)
3)   Опишіть, що відбулося з нею пізніше? (6 балів)

4)   Хто і з приводу якої події сказав: «Тому, ясновельможний гетьмане, що маю думку: все же, що людина може збудувати, вона може і зруйнувати»? (2 бали) 











ЗАВДАННЯ та відповіді III етапу Всеукраїнської олімпіади з ІСТОРІЇ


2016-2017 навчальний рік
8 клас
Тривалість виконання завдань: 3 години (180 хвилин)
Загальна кількість балів: 100
І рівень Максимальна кількість балів: 16
1. Які князі розділили між собою владу над Руссю по Дніпру?
А Володимир Мономах та Мстислав Володимирович.
Б Ярослав та Мстислав.
В Данило та Василько.
Г Борис та Гліб.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал.
2. Яку подію історики називають «першою битвою народів»:
А Битва на Каталунських полях.
Б Битва при Пуат’є.
В Захоплення Одоакром Рима.
Г Битва при Азенкурі.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
3. Назвіть автора життєпису Карла Великого:
А Прокопій Кесарійський.
Б Ненній.
В Ейнгард.
Г Юліан Толедський.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
4. Укажіть рік, коли припинила існування Галицько-Волинська держава:
А 1238 рік.
Б 1264 рік.
В 1325 рік.
Г 1340 рік.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
5. На карті червоними
колами обведено місця
битв проти татар
литовсько-руських
військ на чолі з
князями: 1) Ольгердом на р. Сині
Води. 2) Вітовтом на р.
Ворсклі.
Укажіть результати
битв.
А Б
+
В Г А +
Б В Г А Б В +
Г А Б В Г
+
А Ольгерд і Вітовт зазнали поразки.
Б Ольгерд виграв битву, а Вітовт програв.
В Ольгерд програв битву, а Вітовт виграв.
Г Ольгерд і Вітовт виграли битви.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
6. Яка з перелічених подій Середньовіччя відбулася пізніше за інші?
А Завоювання монголами Китаю.
Б Початок Столітньої війни.
В Завоювання Константинополя хрестоносцями.
Г Заснування Делійського султанату.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
7. У якому році козацьке військо на 16 чайках увійшло у гирло р. Дунай та спалило
дунайські фортеці Кілію, Ізмаїл, Білгород?
А 1616 р. Б 1615 р. В 1613 р. Г 1609 р.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
8. Розгляньте малюнок і вкажіть, який вищий навчальний заклад, як
правонаступник стародавньої Київської Академії,
заснованої Ярославом Мудрим, було збудовано
православним митрополитом у першій половині
ХVII ст.?
Києво-Могилянський колегіум
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
9. За чийого правління у 1475 р. турки напали на Крим і змусили хана визнати
зверхність над собою «Великої Порти»?
А Девлет І Гірея. Б Сахіба І Гірея.
В Менглі І Гірея. Г Джанібек-Гірея.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
10. Який прилад часів Великих географічних відкриттів зображено на малюнку:
А Секстант.
Б Астролябія.
В Лот.
Г Морська на півсфера.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
11. Про яку велику експедицію періоду раннього Нового часу сказано у твердженні?
Вкажіть, хто очолював цю експедицію.
«8 вересня 1522 року корабель із символічною назвою «Вікторія» кинув якір у порту
Севілья. Експедиція завершилась. Вона тривала майже три роки. З п’яти суден
повернулося лише одне, з 265 членів команди – лише 18.
…Його подорож довела, що всі океани складають один Світовий океан… Повторити це
важке плавання наважилися лише через півстоліття».
А Енріке Мореплавець.
Б БартоломеуДіаш.
В Фернан Магеллан.
Г АмерігоВеспуччі.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
А Б В Г + А Б 1337
В Г
А Б В Г +
А Б В Г + А Б
+
В Г
А Б В Г +
12. Роздивіться скульптуру одного з титанів Відродження.
Напишіть, хто автор цього творіння?
Мікеланджело
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
13. Укажіть прізвища історичних діячів, які мають належність до подій національно-визвольних повстань в Україні у 20-30-х роках ХVII століття:
А Іпатій Потій, Марко Жмайло, Михайло Дорошенко.
Б Іван Сулима, Гедеон Балабан, Петро Сагайдачний.
В Петро Сагайдачний, Яків Бородавка, Тарас Федорович.
Г Марко Жмайло, Тарас Федорович, Павло Павлюк.
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал.
4. Напишіть визначення поняття:
«Людина високого соціального статусу, яка є великим землевласником – це:
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал.
Відповідь – магнат
15. Доповніть речення. Допишіть у ньому те, чого не вистачає (назву Січі):
Перша Запорозька Січ заснована 1556 р. князем Дмитром Вишневецьким і увійшла в
історію як…
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал.
Відповідь – Хортицька Січ
16. Як називались закони Генріха VIIІ, спрямовані проти жебрацтва:
А «Драконівські закони».
Б «Криваве законодавство».
В «Золота доба».
Г «Акт про супрематію»
Критерії оцінювання: за правильну відповідь - 1 бал
ІІ рівень Максимальна кількість балів: 32
17. Розподіліть твердження, які характеризують життя українського суспільства,
вписавши у таблицю відповідну букву.
Доба Київської Русі XVI- перша половина XVII ст.
А Князі зближуються з іншими привілейованими групами.
Б Князі посідають панівне становище.
В Смерди складають основу сільського населення.
Г Селяни поділяються на похожих і непохожих.
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь – 2 бали. Всього – 8 балів.
Відповіді: Київська Русь Б, В; XVI- перша половина XVII ст. – А, Г.
18. Визначте та напишіть, до яких тогочасних країн належать військові ХVI – ХVII
століть, зображені на малюнках.
А Б В Г +
А Б +
В Г
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь - 2 бали Всього – 8 балів
19. Розгляньте картосхему «Поділ світу між Португалією та Іспанією» і легенду до
неї. Складіть та запишіть два твердження про те, що до середини ХVI ст. відбувся
перший в історії колоніальний поділ світу.
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь – 4 бали. Всього – 8 балів
Відповідь:
А Б В Г
Франція Османська імперія Річ Посполита Запорозька Січ
20. Установіть відповідність між поняттям та визначенням.
Генеральний писар
А Адміністративно-територіальна та воєнна одиниця в Гетьманщині.
Полк

 Б Особа, що командувала артилерією та відала забезпеченням війська, його тиловою службою.
Генеральний підскарбій
В Особа, що відала Генеральною військовою канцелярією. 
Генеральний обозний
Г Адміністративно-територіальна одиниця Запорозької Січі.
Д Особа, що відала фінансами Гетьманщини.
Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь - 2 бали. Всього – 8 балів
Відповіді:1 – В; 2 – А; 3 – Д; 4 – Б.
ІІІ рівень Максимальна кількість балів: 52
21. Складіть план конкурсної роботи на історичній секції Малої академії наук на
тему «Причини і наслідки Люблінської унії».
Критерії оцінювання:заповну і правильну відповідь – 12 балів
Відповідь:
Причини: - поступовий занепад Великого князівства Литовського; - виснаження ресурсів Литви у Лівонській війні; - сподівання населення Волині й Підляшшя на припинення військових конфліктів; - експансія Московського князівства та постійні напади Кримського ханства на українські землі; - прагнення польської шляхти до укладання «справжньої» унії для контролю над українськими землями.
Наслідки: - утворилась єдина держава – Річ Посполита; - Литва зберегла автономію: власне військо, законодавство, адміністрацію, фінанси, печатку, герб; - За Литвою залишилися білоруські землі, а Польща приєднала українські; - Правитель Речі Посполитої був одночасно і польським королем, і литовським князем; спільні органи: сейм, сенат, а також зовнішня політика і грошова система; -католицизм став державною релігією єдиної Речі Посполитої; - більшість українських земель увійшли до складу єдиної держави; - прискорилася полонізація Подніпров’я.
22. Доведіть на конкретних фактах, що в ході Національно-визвольної війни
українського народу середини ХVІІ ст. було утворено Українську козацьку державу.
Критерії оцінювання: за повну і правильну відповідь – 15 балів
Політична влада: в руках козацької старшини на чолі з гетьманом; вищий законодавчий
орган – загальна рада; вища виконавча рада належала кошу.
Судочинство: діяли литовські статути, магдебурзьке та козацьке звичаєве право; нове джерело влади – гетьманські універсали.
Військо: основа – реєстрове козацтво, формувалося на основі добровільності.
Фінансова система та податкиутворено державний скарб Війська Запорозького, існувала система мит і податків.
Територія: чітко окреслена в межах трьох воєводств, хоча не мала стабільності.
Політико-адміністративний устрій: старшинський уряд: військова рада, Рада генеральної старшини, полкові й сотенні адміністрації, курінні й городові отамани.
Суспільно-економічний устрій: основне – селянсько-козацьке дрібне володіння, ліквідовано велику земельну власність польської шляхти; привілейований стан – козацтво.
Міжнародні зв’язки: Українська держава визнана як суверенна й незалежна країнами
Європи і Сходу.
23. Запишіть три поняття та їх визначення до теми «Кримське ханство у ХVIпершій половині ХVII століть». Складіть та запишіть з цими поняттями речення.
Поняття до теми Визначення поняття Речення із застосуванням поняття 

1. Бей Родовий старійшина Привілейований прошарокнаселення Криму складався із беїв

2.Муфтій Глава духовенства і головний тлумач законів шаріату Муфтій призначав та усував із посад суддів 
3. Ясир Невільники, полонені Ясир продавали на невільничих ринках Криму
Критерії оцінювання: за кожне записане поняття - 1 бал (всього – 3 бали); за кожне
визначення поняття – 2 бали (всього 6 балів); за кожне записане речення – 2 бали
(всього – 6 балів). Разом – 15 балів.
24. Розгляньте картину Ісаака ван Шваненбурга «Пряхи». На основі цієї ілюстрації складіть оповідь про повсякдення на мануфактурі XVIст.


Критерії оцінювання: за повну і правильну відповідь – 10 балів
Відповідь:
Риси мануфактури:
1) ручна праця;
2) розподіл виробничих операцій;
3) важкі умови праці;
4) інтеграція жінок у виробництво.


 Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ЗАВДАННЯ ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади З ІСТОРІЇ
2011-2012 навчальний рік
11 КЛАС
Термін виконання роботи – 150 хв.
Загальна кількість балів – 100 б.
І рівень
(За кожне правильно виконане завдання по 1 балу)
1. Завдання на карті. Серед пронумерованих на карті українських
Регіонів знайдіть ті, де в ході радянізації були створені Дрогобицька,
Станіславська та Ізмаїльська області.
А) 1, 3; Б) 2,4; В) 3,4; Г) 1,2. 
2. Хто очолював Академію наук УРСР під час ІІ Світової війни
і де перебував її основний склад?
А) О. Богомолець - Уфа та Москва; В) В. Філатов - Уфа та Ташкент;
Б) Є.Патон - Саратов та Ташкент; Г) М.Стражеско - Саратов та Москва.
3. Офіційним приводом до операції «Вісла» було вбивство:
А) Б.Перацького; Б) К.Сверчевського; В) Й.Пілсудського; Г) Є.Коновальця.
4. Який із міжнародних пактів мав за головний зміст відмову від війни як засобу ведення національної політики?
А) Бріана – Келлога; Б) Ріббентропа – Молотова; В) Меморандум Танака; Г) Декларація Бальфура.
5. М.Зеров, М.Рильський, М.Драй-Хмара – представники:
А) реалізму; Б) модернізму; В) футуризму; Г) неокласицизму.
6. Американська адміністрація допомоги голодуючим України працювала в:
А) 1922 р.; Б) 1932 р.; В) 1933р.; Г) 1947 р.
7. Як називалась операція, що відкрила другий фронт на території Франції в ході ІІ Світової війни?
А) «Цитадель»; Б) «Морський лев»; В) «Оверлорд»; Г) «Тезей».
8. Суть політики радянізації західних областей України в період післявоєнної відбудови полягала в:
А) придушенні збройної боротьби підпілля ОУН і загонів УПА.
Б) переселенні українців західних областей до центральних і східних областей УРСР.
В) уніфікації всіх сфер життя відповідно до норм, утверджених у СРСР.
Г) репресіях проти священиків Української греко-католицької церкви.
9. День народження ООН:
А) 10 лютого 1945 р.; Б) 25 квітня 1945 р.; В) 26 червня 1945 р.; Г) 24 жовтня 1945 р.
10. Політика «маккартизму» - це:
А) шанування одного із лідерів поп-групи «Бітлз».
Б) створення Британської співдружності націй.
В) переслідування інакодумців, пошуки «червоних» серед вищих ешелонів влади США.
Г) антимонопольне законодавство США.2
ІІ рівень
11. (6 балів) Співвіднесіть імена діячів часів Другої світової війни та події, пов’язані з ними.
1) С. Ковпак А) командир Сумського радянського партизанського з’єднання
2) О. Теліга Б) начальник Центрального штабу партизанського руху
3) П. Пономаренко В) начальник Українського штабу партизанського руху
4) Т. Строкач Г) командир з’єднання радянських партизанів
5) Р. Шухевич Д) головнокомандуючий УПА
6) О. Федоров Е) член підпільної групи ОУН у Києві в роки окупації
12. (6 балів) Знайдіть відповідність:
1) «Вахта на Рейні» А) Конфронтація та суперництво двох систем (соціалістичної та
2) «Вільна Франція» капіталістичної) після ІІ Світової війни.
3) «План Маршалла» Б) Надання фінансової допомоги країнам Європи, що постраждали
під час війни і опинились під загрозою комуністичного наступу
4) «Холодна війна» В) Організація, яку очолював Шарль де Голль.
5) «Доктрина Трумена» Г) Кодова назва військового нападу Німеччини на СРСР.
6) «План Барбаросса» Д) Остання наступальна операція німецької армії.
Е) Визначення змісту суперництва між США та СРСР як
конфлікту між демократією та тоталітаризмом.
13. (10 балів) Дайте визначення поняттям:
Суфражизм - ___________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Геополітика - ___________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Колабораціонізм - _______________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Геноцид - ______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Панславізм - ___________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
14. (5 балів) Виберіть характерні ознаки діяльності ОУН в міжвоєнний період:
А) соціальний склад: студенти, офіцери, старшокласники, поети.
Б) функціонування проводів ОУН майже в усіх навчальних закладах Польщі.
В) наявність значної групи прихильників.
Г) головна мета – створення незалежної держави.
Д) контроль за діяльністю молодіжних просвітницьких організацій.
Е) демонстрації, страйки, бойкоти як форми боротьби.
Є) видання газет, журналів, брошур.
Ж) терористичні акції.
15. (5 балів) Виберіть президентів США – представників Республіканської партії:
1) Теодор Рузвельт; 3) Річард Ніксон; 5) Дуайт Ейзенхауер; 7) Джордж Буш; 9) Білл Клінтон.
2) Джон Кеннеді; 4) Вудро Вільсон; 6) Франклін Рузвельт; 8) Вільям Тафт; 10) Барак Обама.
16. (2 бали) Визначте послідовність подій в історії Канади:
А) Акт про Конституцію Канади.
Б) реформи П. Трюдо.3
В) закон про канадське громадянство.
Г) референдум про надання незалежності Квебеку.
17. (2 бали) Визначте послідовність подій в історії І Світової війни:
А) Ютландська битва.
Б) «14 пунктів» Вудро Вільсона.
В) захоплення Єрусалима.
Г) битва під Танненбергом.


ІІІ рівень
18. (10 балів) Знайдіть на карті:

а) ті країни, що під час ІІ Світової війни воювали проти СРСР та його союзників (номер,
назва); ______________________________________________________________________
б) які країни світу традиційно дотримуються політики нейтралітету з часів Віденського
конгресу (номер,назва)?____________________________________________________

19. (5 балів) Визначте імена видатних історичних осіб:

А) лідер Мексиканської революції, національний герой, автора відомого вислову: «Краще померти стоячи, ніж жити навколішках" - ___________________________________
Б) яскрава представниця модернізму, творчість якої стала значним явищем жіночої поезії «срібної доби», чоловіка якої (російського поета Миколу Гумільова) розстріляли більшовики ____________________________________________________________________
В) видатний польський державний діяч, з ім’ям якого пов’язане відродження Польщі у ХХ ст., диктатор Польщі у 1926-1935 рр. - __________________________________________
Г) комік, трагік і філософ в одній особі, культова постать «німого кіно» - _______________________________________________________________________________
Д) політичний діяч, лідер британських консерваторів, лауреат Нобелівської премії з літератури (за праці з історії) та шеститомник мемуарів «Друга світова війна» - _______________________________________________________________________________4




20. (15 балів) Доповніть таблицю «Порівняльна характеристика політичних режимів».


Критерії
Італія
Німеччина
СРСР
Політичні
партії
Існують політичні партії, провідну роль відіграє Велика фашистська рада.


Національне питання


Ідея «злиття націй», формування єдиної спільноти «радянського народу», а по суті – русифікація.
Єврейське питання
Гостро не стояло.
В уряді були представники єврейства


Символіка

Захоплення містичною символікою, у тому числі свастикою, орлами і хрестами

Ідеологія



Релігійне питання

Серед служителів церкви не було одностайної підтримки політичного режиму

Імперські настрої


Експорт революції в інші країни, звільнення людства від світового капіталізму



ІV рівень
(За кожне правильно виконане завдання по 12 балів)
21. «Війна, а не мир породжується комунізмом» - так звучить теза, що належить перу американського совєтолога Л. Фішера. Виникнення Другої світової війни пов’язано з «марксистською тезою про необхідність світової революції», - заявляє французький учений
Р. Шовен.
Що стоїть за подібними висловлюваннями? Чи згодні ви з ними? Які основні причини Другої світової війни?
22. «Мене знають як жорстокого собаку. Саме тому мене призначено рейхскомісаром України. Наше завдання полягає у висмоктуванні з України усіх товарів, які лише можна захопити, без огляду на почуття і власність українців. Панове, я чекаю від вас найсуворішого ставлення до місцевого населення» (Субтельний О. Україна: історія. – К.,1993. – С. 572).

Кому належать ці слова? Що Ви знаєте про гітлерівський окупаційний режим в Україні та країнах Західної Європи? Порівняйте.


Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Навчально-методична лабораторія суспільних дисциплін

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з історії
2013-2014 навчальний рік
11 клас

Шановні учні!
Завдання з вибо­ром однієї відповіді вважається виконаним правильно, якщо учень указав букву лише пра­вильної відповіді. В усіх інших випадках (вибрано іншу відповідь; вибрано дві відповіді; відповідь відсутня) завдання вважається невиконаним.
Завдання з двома і більше відповідями, завдання на заповнення таблиць, виконання завдань на контурній карті, завдання на розпізнавання пам’яток культури є виконаним частково, якщо учень правильно вказав один чи декілька із можливих варіантів відповіді, і повністю виконаним, якщо учень правильно назвав всі варіанти.
Виконання завдань на встановлення хронологічної послідовності подій оцінюється повною кількістю запропонованих балів, якщо учень навів правильну послідовність повністю (розташував пра­вильно всі події чи явища).
Творчі завдання ІІІ рівня оцінюються повними балами в тому випадку, коли написана повна і правильна відповідь і показана власна думка та оцінка подій чи явищ.

Термін виконання – 120 хвилин
Загальна кількість балів – 117

І рівень                                                                               
Кожна правильна відповідь у завданнях № 1-6 оцінюються 1 балом.
Загальна кількість балів  – 28.      

1.    Впишіть назви країн-союзниць Німеччини у Першій світовій війні, з якими були укладені мирні договори у контексті Версальсько-Вашингтонської системи:


Договір
Дата
Країна
А
Сен-Жерменський
10.09.1919

Б
Тріанонський
04.06.1920

В
Севрський
10.08.1920


2.    Встановіть відповідність:
а) 22 червня 1941 р.                                     1) оборона Києва;
б) 23-29 червня 1941 р.                                2) оборона Севастополя;
в) 5 серпня-16 жовтня 1941 р.                     3) оборона Одеси;
г) 11 липня-19 вересня 1941 р.                   4) напад Німеччини на СРСР;
д) жовтень 1941р.-3 липня 1942 р.             5) танковий бій у районі Луцьк-Броди-Рівне.

а
б
в
г
д






3.    Згрупуйте прізвища історичних осіб із родом їх діяльності:
а) учасники радянського підпілля та партизанського руху в Україні;
б) члени ОУН та УПА.

1) С. Ковпак, 2) Я.Стецько, 3) О.Сабуров, 4) В.Моргуненко, 5) С.Бандера, 6) М.Кузнецов,
 7) О.Теліга, 8) О.Кандиба, 9) М.Лебідь, 10) М.Боровець.

а)
б)



4.    Установіть підпопідність між іменами митців та назвами галузей культури, у яких вони творили.
1. М. Драй-Хмара                             А. Образотворче мистецтво
2. Г.  Юра                                          Б. Музика
3. Г. Верьовка                                   В. Архітектура
4. Г. Нарбут                                      Г. Література
5. М. Леонтович                               Ґ. Театр
6. М. Бойчук
7. А. Добровольський

А
Б
В
Г
Ґ






5.    22 лютого 1940 р. Німецьке командування затвердило оперативний план війни проти Голандії, Бельгії та Франції. Як називається цей план?
а) «Барбароса»;                     в) «Жовтий план»;
б) «Вайс»;                              г) «Оверлорд».

6.    Продовжіть речення:
а) Компанію «пацифікації» польский уряд розпочав проти українського населення (вкажіть дату) ______ з метою ___________________________________________________
_____________________________________________________________________________
б) Антирумунське Татарбунарське повстання (вкажіть дату) _______, причиною якого було______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІ рівень                                                                                                     
Всього балів – 54

7.    Визначте головну суть понять:
-        геноцид - _______________________________________________________________
-        депортація - ____________________________________________________________
-        режим - ________________________________________________________________
-        сепаратний договір - _____________________________________________________
-        колабораціонізм - ________________________________________________________
-        мілітаризація - __________________________________________________________
За кожну вірну відповідь – 2 бали. Всього – 12 балів

8.    Заповніть таблицю «Воєнні дії в Північній Африці та Західній Європі в 1939-1941 роках», використовуючи наведений нижче перелік.

Північна Африка
Західна Європа


а) участь у боях італійських військ; б) наступ німецьких військ під командуванням Е. Роммеля; в) активне використання німцями танкових військ; г) участь у боях англійських військ; д) облога м. Тобрука; е) оточення під м. Дюнкерком.
За кожну вірну відповідь – 2 бали. Всього – 12 балів

9.    Позначте у  таблиці події, котрі відбувались в певний час, указавши у відповідній колонці їх порядковий номер:
1)   Корсунь-Шевченківська наступальна операція; 2) битва за р. Дніпро в районі м. Києва; 3) завершення визволення України; 4) створення УПА; 5) визволення Криму; 6) загибель командуючого Південно-Західним фронтом М. Кирпоноса; 7) Визволення м. Дніпропетровська; 8) звільнення із концтабору С. Бендери та його сподвижників; 9) ІІІ надзвичайний великий збір ОУН; 10) звільнення Закарпаття.

1941 р.
1942 р.
1943 р.
1944 р.




За кожну вірну відповідь – 2 бали. Всього – 20 балів

10.  Виконайте картографічне завдання.
      На фрагменті карти заштрихуйте територію рейхскомісаріату «Україна» та позначте його центр. Назвіть дату його утворення і ті області сучасної України, що входили до його складу. _____________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________


За правильно виконане завдання  – 10 балів

ІІІ рівень                                                                                                    
Всього балів – 35


11.      Хто зображений на фото? Що Вам відомо про життя і діяльність цієї людини? Стисло дайте оцінку його діяльності. Обгрунтуйте власну думку щодо значення його діяльності для сучасної України.
За правильно виконане завдання  – 10 балів 
____________________________________________________  
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________

12.      Складіть тези для доповіді на тему «Культура України у роки Другої світової війни». Поряд із вашим викладом теми використайте у описі подій запропоновані  портрети видатних діячів культури того часу та фото митців і їх творів:





















За правильно виконане завдання  – 25 балів


ЗАВДАННЯ ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади З ІСТОРІЇ
2014-2015 навчальний рік
11 КЛАС
Термін виконання завдання – 120 хв.
Загальна кількість балів – 84 б.
І рівень
(За кожну правильну відповідь у завданнях № 1-6 = по 1 балу. Всього балів – 12.)

1. Завдання на карті. Серед пронумерованих на карті українських
Регіонів знайдіть ті, де в ході радянізації були створені Дрогобицька,
Станіславська та Ізмаїльська області.
А) 1, 3; Б) 2,4; В) 3,4; Г) 1,2.


2. Встановіть послідовність подій.

А
Б
В
Г
1




2




3




4




А) Брестський мир між УНР та державами Четверного союзу.
Б) Ризький мир.
В) Утворення Директорії.
Г) Проголошення ЗУНР.
Максимальна кількість балів – 4


3. Встановіть відповідність між стислими характеристиками та іменами історичних діячів.
1)             Вийшов із УРСДРП і став головою Директорії УНР.
А) Володимир Винниченко
2)             Перебував у Берліні, де мав офіційні зустрічі з кайзером Вільгельмом ІІ.
Б) Симон Петлюра
3)             Обстоював «радянську платформу», виступав за союз із більшовицькою Росією проти   Антанти
В) Євген Петрушевич
4)             Перший голова державного секретаріату, створеного Українською Національною радою ЗУНР.
Г) Павло Скоропадський

Д) Кость Левицький


А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Максимальна кількість балів – 4

4. Як називалась операція, що відкрила другий фронт на території Франції в ході ІІ Світової війни?
А) «Цитадель»; Б) «Морський лев»; В) «Оверлорд»; Г) «Тезей».

5.  Суть політики радянізації західних областей України в період післявоєнної відбудови полягала в:
А) придушенні збройної боротьби підпілля ОУН і загонів УПА.
Б) переселенні українців західних областей до центральних і східних областей УРСР.
В) уніфікації всіх сфер життя відповідно до норм, утверджених у СРСР.
Г) репресіях проти священиків Української греко-католицької церкви.
6.    Яку подію вважають першою значною поразкою фашистської Німеччини у Другій світовій війні?
А) Київська оборонна операція. Б) Смоленська битва. В) Оборона Одеси. Г) Битва за Ленінград. Д) Оборона Севастополя. Е) Битва за Москву.

ІІ рівень
(Всього балів – 27.)
7.  Співвіднесіть імена діячів часів Другої світової війни та події, пов’язані з ними.
1) С. Ковпак
А) командир Сумського радянського партизанського з’єднання
2) О. Теліга
Б) начальник Центрального штабу партизанського руху
3) П. Пономаренко
В) начальник Українського штабу партизанського руху
4) Т. Строкач
Г) командир з’єднання радянських партизанів
5) Р. Шухевич
Д) головнокомандуючий УПА
6) О. Федоров
Е) член підпільної групи ОУН у Києві в роки окупації

1

2

3

4

5

6

Максимальна кількість балів – 6

8.Знайдіть відповідність:
1) «Вахта на Рейні»
А) Конфронтація та суперництво двох систем (соціалістичної та капіталістичної) після ІІ Світової війни.
  2) «Вільна Франція»
Б) Надання фінансової допомоги країнам Європи, що постраждали під час війни і опинились під загрозою комуністичного наступу
3) «План Маршалла»
В) Організація, яку очолював Шарль де Голль.
4) «Холодна війна»
Г) Кодова назва військового нападу Німеччини на СРСР.
5) «Доктрина Трумена»
Д) Остання наступальна операція німецької армії.
6) «План Барбаросса»
Е) Визначення змісту суперництва між США та СРСР як конфлікту між демократією та тоталітаризмом.

1

2

3

4

5

6


Максимальна кількість балів – 6

9.  Дайте визначення поняттям:
Суфражизм - ____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Геополітика - ____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Колабораціонізм - ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Геноцид - ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Панславізм - _____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
Максимальна кількість балів – 10

10  . Перегляньте карту та назвіть 5-ять наступальних операцій зі звільнення України, що проходили по всьому фронту від Полісся до Чорного моря, в яких брали участь всі чотири Українські фронти.

Максимальна кількість балів 5

ІІІ рівень
(За кожну правильну відповідь у питаннях 11-13 максимально – 15 балів. Всього балів – 45.)

11.    Розгляньте фото і вирішіть, із якої вона конференції союзницьких держав у Другій світовій війні. Визначте, коли вона відбулась і які питання вирішувала. Назвіть ці  держави та їх очільників, відповіді розмістіть і в тексті і в таблиці.
А) наприкінці 1943 р. і прийняла рішення про відкриття Другого фронту в Європі, про створення в Німеччині зон окупації трьох держав; делегація _______ обіцяла, що  _______ оголосить війну Японії після розгрому Німеччини;
Б) на початку 1944 р. і прийняла рішення про відкриття Другого фронту в Європі, про демілітаризацію і денацифікацію Німеччини, про західні кордони Польщі;
В) наприкінці 1943 р. і прийняла Декларацію про спільні дії у війні проти Німеччини та після воєнне співробітництво трьох держав, рішення про відкриття Другого фронту в Європі, про післявоєнні кордони Польщі; делегація ___________ обіцяла, що _______________ оголосить війну Японії після розгрому Німеччини.
 
Держави – учасниці конференції та їх очільники







12.    Визначте основні особливості Руху Опору в Україні. Дайте його оцінку. Чому існує конфлікт між українськими ветеранами Другої світової війни? Які на Вашу думку шляхи його розв'язання?

13.              «Мене знають як жорстокого собаку. Саме тому мене призначено рейхскомісаром України. Наше завдання полягає у висмоктуванні з України усіх товарів, які лише можна захопити, без огляду на почуття і власність українців. Панове, я чекаю від вас найсуворішого ставлення до місцевого населення» (Субтельний О. Україна: історія. – К.,1993. – С. 572).
Кому належать ці слова? Що Ви знаєте про гітлерівський окупаційний режим в Україні та країнах Західної Європи? Порівняйте.



Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Завдання II етапу Всеукраїнської олімпіади з історії

2015-2016 навчальний рік

11 клас


Термін виконання завдань – 2 години                                         Загальна кількість балів - 87

Виконайте завдання № 1-10, правильні відповіді обведіть кружечком або вставте у віконечка.  Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.

1.    Позначте варіант відповіді, що містить правильну хронологічну послідовність подій історії Давньої Греції:
А упровадження реформ Солона, завершення Троянської війни, підкорення Греції македонським царем Філіппом ІІ, розгортання Марафонської битви;
Б завершення Троянської війни, розгортання Марафонської битви, підкорення Греції македонським царем Філіппом ІІ, упровадження реформ Солона;
В підкорення Греції македонським царем Філіппом ІІ, розгортання Марафонської битви, завершення Троянської війни, упровадження реформ Солона;
Г завершення Троянської війни, упровадження реформ Солона, розгортання Марафонської битви, підкорення Греції македонським царем Філіппом ІІ.

2.    Виберіть варіант відповіді, що називає подію релігійного життя європейського Середньовіччя, яка відбулась найпізніше:
А утворення Латинської імперії хрестоносців;          
Б завершення «Авіньйонського полону» пап;
В розгортання Першого хрестового походу;
Г розз’єднання Західної і Східної християнських церков;
Д утворення чернечого ордену домініканців.

3.    Укажіть українську громадську організацію, яка 1848 року заявила про необхідність поділу Галичини на дві окремі адміністративні одиниці – українську Східну і польську Західну та про об’єднання всіх українських етнічних земель Австрійської імперії в окрему провінцію:
А Центральна рада народова;                Б Головна руська рада;
В «Руський собор»;                                 Г «Просвіта».

4.    Позначте подію, яка відбулася того ж року, коли було проголошено Західноукраїнську Народну Республіку:
А окупація чеськими та румунськими військами Закарпаття;
Б анулювання ЦВК РСФРР Брест-Литовського договору;
В проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР;
Г антибільшовицьке повстання отамана М.Григор’єва.

5.    Установіть хронологічну послідовність подій, які знайшли своє відображення в цитованих документах:
А
Б
В
Г




А «Кирило - мефодіївські братчики, повернені з заслання, зібралися в Петербурзі. Жваву діяльність виявив Куліш, який із Білозерським розпочинає видавати український місячник «Основа».
Б  «Після звільнення від нас графа Розумовського… для належного управління в Малій Росії створити Малоросійську колегію, у якій бути головним… графу Рум'янцеву».
В «Тут же склався гурток із чотирьох душ …Поїхали Дніпром на могилу Тараса Шевченка… Молодь дала на могилі Тараса клятву не зраджувати Україні та все життя оддати їй …».
Г «…Засноване політичне товариство «Головна Рада" мало обстоювати перед центральним правительством…національні потреби українців; його органом стала газета «Зоря Галицька».

6.    Проаналізуйте наведені твердження та вкажіть правильне:
А «У березні 1921 р. було укладено Ризький мирний договір, що закріпив зверхність держави над Підляшшям, Холмщиною, Західною Волинню»;
Б «X з'їзд РКП (б) у квітні 1921 р. затвердив політику коренізації. Провідниками цієї політики в Україні були нарком освіти Х. Раковський та секретар ЦК КП (б) У П. Постишев» ;
В «З проголошенням у 1925 р. курсу на індустріалізацію розпочалася перша п'ятирічка, виконання якої збіглося з судовим процесом – «Шахтинська справа»;
Г «У грудні 1925 р. I з'їзд Рад СРСР затвердив Декларацію про утворення Союзу РСР і Союзний договір, а наступного року була прийнята перша Конституція СРСР»



7.    Установіть відповідність між назвою наступальної операції та її результатами:

1)      Корсунь-Шевченківська

А Звільнено значну територію Правобережної України і Молдови; радянські війська вийшли на державний кордон СРСР із Румунією
1)      Нікопольсько-Криворізька
Б Розбито групу армій «Північна Україна», звільнено західні області України
2)      Березнегувато – Снігурівська

В Оточено десять німецьких дивізій і одну моторизовану бригаду, створено сприятливі умови для визволення Правобережної України
3)      Львівсько-Сандомирська

Г Звільнено райони, багаті на марганцеві та залізні руди; створено умови для розгортання наступу радянських військ на півдні України
1)              
2)              
3)              
4)              
Д Радянські війська вийшли до річок Інгулець і Південний Буг, створили умови для визволення Одеси



7.    Оберіть один правильний варіант відповіді.
Якою позначкою на картосхемі показано місце одного із найбільшого оточення радянських солдатів (665 тис.) та поразки Південно-Західного фронту. Вкажіть ім’я командувача фронтом, котрий загинув, виходячи із оточення.

Місце оточення
Ім’я
особи
Позначка 1


Позначка 2


Позначка 3
















7.    Впізнайте історичну постать та оберіть відповідь, що стосується опису його життєвої діяльності:
А професор права, президент Прінстонського університету, губернатор штату Нью-Джерсі, 28 президент США, ініціатор утворення Ліги Націй;
Б генерал-фельдмаршал, головнокомандувач Східного фронту під час Першої світової війни, начальник Генерального штабу, президент Німеччини;
В лікар, прихильник радикального руху, сенатор, голова Ради міністрів Франції, голова Паризької мирної конференції, співтворець Версальської системи;
Г адвокат, діяч ліберальної партії, міністр торгівлі, фінансів, оборони, прем’єр-міністр Великої Британії, співучасник Паризької мирної конференції, співтворець Версальської системи.

8.    Позначте варіант відповіді, який містить буквені позначення країн, де впродовж 1920-1930-х років були установлені тоталітарні та диктаторські режими:
А 1, 2, 3, 6;          Б 2, 3, 6, 7;     В 1, 5, 6, 7;     Г 2, 4, 6, 7;     Д 2, 3, 4, 5.
За кожну правильну відповідь у завданні № 11 = 2 бали. Всього – 10 балів
7.    Дайте визначення термінам і поняттям:
Голокост - ___________________________________________________________________
Ленд – ліз - __________________________________________________________________
Пацифікація - ________________________________________________________________
Похідні групи - ______________________________________________________________
«Східний вал» - ______________________________________________________________

За правильну відповідь у завданні № 12 = 20 балів
8.    Заповніть таблицю «Літопис Другої світової війни», використовуючи події того часу:



1939

1940
1941
1942
1943
1944
1945








Події:
1. Корсунь-Шевченківська наступальна операція. 2. Танковий бій в районі «Луцьк-Рівне-Броди». 3. Капітуляція Франції. 4. Київська оборонна операція. 5. Вступ Червоної армії в Західну Україну і Західну Білорусію. 6. Берлінська операція. 7. Завершення Сталінградської битви. 8. Зустріч американських і радянських військ на Ельбі. 9. Львівсько-Сандомирська наступальна операція. 10. «Битва за Дніпро». 11. Вступ СРСР у війну з Японією. 12. Початок контрнаступу радянських військ під Москвою. 13. Підписання «Декларації об'єднаних націй». 14. Кримська конференція. 15. Зняття блокади Ленінграда. 16. Тегеранська конференція. 17. Депортація кримських татар. 18. Напад Японії на Перл-Харбор. 19. Затвердження плану «Барбаросса». 20. Операція «Оверлорд».

За правильну відповідь у завданні № 13 = 20 балів
9.    Введіть перелічені топоніми в історичний контекст, пояснивши їх як події: Бабин Яр, Биківня, Вінницька трагедія, Дем'янів Лаз, Катинь, Осташків, Сандормох, Старобільськ. Що їх об'єднує? Яка з подій і чому має розглядатися окремо від інших?

За правильну відповідь у завданні № 14 = 10 балів
10.  Ще раз перечитайте документ «Договір про ненапад між Німеччиною і Радянським Союзом (23 серпня 1939 р.)». Визначте, чи відповідав він нормам міжнародного права тих років? Свою відповідь обґрунтуйте.


Уряд СРСР і Уряд Німеччини
керовані бажанням укріплення справи миру між СРСР і Німеччиною та виходячи із основних положень договору про нейтралітет, який було укладено між СРСР і Німеччиною у квітні 1926 року, прийшли до такої угоди:
Стаття І
Обидві Договірні Сторони зобов'язуються утримуватися від будь-якого насильства, від будь-яких агресивних дій і будь-якого нападу у відношенні один до одного, як окремо, так і разом з іншими державами.
Стаття ІІ
У випадку, якщо одна із Договірних Сторон стане об'єктом воєнних дій зі сторони третьої держави, друга Договірна Сторона не буде підтримувати ні в якій формі цю державу.
Стаття ІІІ
Уряди обох Договірних Сторон залишаються в майбутньому в контакті один з одним для консультації, щоб інформувати один одного в питаннях, що порушують їх спільні інтереси.
Стаття ІV
Ні одна із Договірних Сторон не буде брати участь у будь-якому угрупованні держав, що прямо або побічно направлено проти другої сторони.
Стаття V
У випадку виникнення спорів або конфліктів між Договірними Сторонами з питань того чи іншого роду, обидві сторони будуть вирішувати ці спори або конфлікти виключно мирним шляхом у порядку дружнього обміну думками або в необхідних випадках шляхом створення комісій по урегулюванню конфлікту.
Стаття VІ
Цей договір укладається строком на десять років з тим, що, оскільки одна із Договірних Сторон не денонсує його за рік до закінчення строку, строк дії договору буде вважатися автоматично продовженим на наступні п'ять років.
Стаття VІІ
Цей договір підлягає ратифікації у можливо короткий строк. Обмін ратифікаційними грамотами повинен відбутися в Берліні. Договір вступає в силу негайно після його підписання.

Складений у двох оригіналах, на німецькій та російській мовах, у Москві, 23 серпня 1939 року.
За уповноваженням Уряду СРСР В. Молотов
За Уряд Німеччини І. Ріббентроп



За правильну відповідь у завданні № 15 = 10 балів
11.  Уявіть себе журналістом, якого впливова британська газета відрядила на Потсдамську конференцію, щоб підготувати підсумковий репортаж. У ньому потрібно згадати не менше 5 історичних осіб, які були причетні до описуваної події, зазначити, яку участь вони в ній брали, дати опис її перебігу, оцінити основні рішення.

Комментариев нет:

Отправить комментарий