Олімпіадні завдання з історії 10 клас

 

Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Управління освіти і науки Дніпродзержинської міської ради

 

ЗАВДАННЯ ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з ІСТОРІЇ

2014-2015 навчальний рік

10 КЛАС

                                                                                   Термін виконання завдань – 120 хвилин

      Загальна кількість балів – 117

І рівень

 

Кожна правильна відповідь у завданнях 1-10 оцінюється 1 балом. Всього – 10 балів.

1.  Хто був творцем ідеології українського інтегрального націоналізму?

    А)  М. Міхновський,           Д)  П. Столипін,   

     Б)  С.Петлюра,                     Е)  Ю. Бачинський, 

    В)  Ф. Вовк,                          Ж)  В. Винниченко,

     Г)  В. Липинський,               З) Д. Донцов.         

 

2.  Якими цифрами на карті позначені країни, що існували до Першої світової війни?

      А)  1, 3           В)  2, 4            Д)  5, 6           Ж)  6, 7


      Б)  2, 3           Г)  4, 5            Е)  4, 6             З)  5, 7

 

3. Яка політична організація, створена у серпні

1914р. у Львові емігрантами з Наддніпрянщини, мала за

 мету пропаганду ідеї державної самостійності України?

А) Головна Українська Рада;

Б) Товариство українських поступовців;

В) «Карпато-руський визвольний комітет»

Г) Союз визволення України

 

4. Яка з держав–учасниць Першої світової війни планувала захопити Східну Галичину?

         А) Німеччина;       Б) Австро-Угорщина;       В) Росія;        Г) Румунія.

 

5. Назвіть місто, у якому було засновано перше в Західній Україні просвітницьке товариство:

      А) Львів,    Б) Станіслав,   В) Луцьк,    Г) Перемишль,     Д) Дрогобич.

 

6. Вкажіть, які країни були гарантами Рейнського пакту 1925 року:

       А) Велика Британія та Франція,       Б) Велика Британія та США,

             В) Велика Британія та Італія,          Г) Франція та Бельгія.

 

7. Назвіть перший україномовний журнал у Російській державі:

      А) «Київська старовина»,       Б) «Русалка Дністрова»,       В) «Хлібороб»,

                                   Г) «Основа»,             Д) «Україна»

 

8. Вкажіть, що означає девіз японського імператора Муцухіто – «Мейдзі», який став назвою періоду його царювання:

      А) «освічене правління»,                Б) «досконале правління»,

                        В) «абсолютне правління»,       Г) «всеохоплююча влада».

 

9. Вкажіть, де проходив кордон українських земель напередодні війни між Австро-Угорщиною та Росією:

       А) р. Прут,                  Б) Карпатські гори,            В) р. Південний Буг,

                            Г) р. Збруч,                 Д) лінії Луцьк – Чернівці.

 

10. Вкажіть, у творах образотворчого мистецтва якого видатного художника другої половини ХІХ ст..найповніше втілені принципи імпресіонізму:

          А) О. Ренуара,     Б) Е. Дега,     В) К. Моне,      Г) П. Сезанна.

 

ІІ рівень

11. (4 бали) Установіть відповідність:

А) агресія;                       1. Втручання однієї держави у справи іншої;    

Б) анексія;                            2. Насильницьке приєднання однією державою території іншої                              В) інтервенція;                     держави; 

Г) окупація.                     3. Незаконне застосування сили однієї держави проти іншої;

                                          4. Політичне панування вояччини;

                                          5. Тимчасове захоплення частини або всієї території іншої 

                                              держави.


12. (6 балів) Знайдіть відповідність:    

      1.  Дніпропетровськ.                                           А)  Ворошиловград.

      2.  Івано-Франківськ.                                          Б)  Юзівка.

      3.  Запоріжжя.                                                      В)  Єлисаветград.                      

      4.  Донецьк.                                                          Г)  К)атеринослав.

      5.  Кіровоград.                                                     Д)  Станіслав.

      6.  Луганськ.                                                        Е)  Олександрівськ.

                                                                                    Ж)  Кам`янське.

 

13. (6 балів) Знайдіть відповідність:   

      1  Російське питання.                                         А  Вашингтонська конференція.                        

      2  Проблема чорноморських проток.               Б   Паризька конференція. 

      3  Створення Ліги Націй.                                   В  Ризька конференція.

      4  Проблема репарацій.                                      Г  Лозаннська конференція.

      5  Обмеження морських озброєнь.                   Д   Генуезька конференція.

      6  Рейнський гарантійний пакт.                        Е  Локарнська конференція.

                                                                                    Ж  Лондонська комісія.

 

14. (6 балів) Розташуйте події у хронологічній послідовності:

      А) контрнаступ німецько-австрійських військ у Галичині;

      Б) Створення ГУР;

      В) бої загонів УСС за гору Маківка;

      Г) захоплення російськими військами Перемишля;

      Д) створення Польського королівства;

      Е) депортація митрополита А. Шептицького.

                         

15. (4 бали) Визначте, з якими подіями пов’язані вказані історичні дати. Що їх об’єднує?

                          А) 1900 р.,        Б) 1904 р.,     В) 1905р.

16. (3 бали) Які риси найбільш повно характеризують  суспільно-політичне життя західноукраїнських земель на початку ХХ ст.:

     А) домінування москвофільської течії;

     Б) боротьба за створення українського університету;

     В) пропозиція австрійського уряду щодо передачі Західної України Російській імперії;

     Г) вимога проголошення української автономії Східної Галичини,

     Д) ополячення уніатського духовенства;

     Е) активна участь у боротьбі за загальне виборче право.

 

За правильну відповідь у завданні 17 – 16 балів

17. Поясніть поняття: ізоляціонізм, «бліцкриг», «верденська м’ясорубка», політична реакція, шовінізм, народники, «політика відкритих дверей», світова війна.

 

За правильну відповідь у завданні 18, 19 – 9 балів.

 

18. Впізнайте історичну особу:

     А) Український культурно-освітній діяч, композитор і письменник, служив у морському відомстві в Миколаєві. Відкрив на власні кошти україномовну народну школу, яку відразу заборонила влада. Один із засновників і голова «Просвіти» в Миколаєві. Його головний музичний твір, оперу «Катерина» вперше поставлено М. Кропивницьким у Москві.

     Б) Видатна українська співачка, яка після закінчення Львівської консерваторії продовжила навчання у Мілані, опанувавши школу бельканто. Із величезним успіхом виступала на сценах оперних театрів Європи та Америки. До її репертуару належать арії майже з 60 опер.  

     В) Видатний український письменник, громадський діяч, перебуваючи у Кам’янець-Подільському зблизився з народовольською молоддю. Після арешту і подальшого звільнення познайомився з І.Франком, М. Павликом, став членом Братства тарасівців. Очолював товариство «Просвіта» у Чернігові. Автор твору «Intermezzo» та інших. За мотивами одного з його творів знято фільм «Тіні забутих предків»   

     Г) Він був типовим росіянином, об’єднавши у собі, за словами М. Бердяєва, риси Чернишевського, Нечаєва, Ткачова, Желябова з рисами Петра Великого і російських державних діячів деспотичного типу. Від своїх поглядів ніколи не відступав, навіть якщо залишався один. У спілкуванні був простий і доступний. Наприкінці свого життя фактично перебував під домашнім арештом, організованим соратниками, а після смерті став, по суті, елементом релігійного культу. 

      Д) Талановитий полководець, прибічник наступальних дій. Саме його армія зупинила німецький наступ на Марні в 1914 р. У 1918 р. став головнокомандувачем військ Антанти. Він виступив проти Версальського договору з Німеччиною, попередивши , що це «не кінець війни, а лише перемир’я на 20 років», і ця оцінка виявилася пророчою.  Похований в Парижі в Будинку інвалідів поряд з Наполеоном і Туренном. 

 

19. (4 бали)   Знайдіть відповідність із портретом:  

   


    

    1  Соломія Крушельницька. 

    2  Марія Заньковецька.

    3  Олександра Єфименко.

    4  Марко Вовчок. 



ІІІ рівень


За правильну відповідь у завданні 20 – 9 балів

 

20. Знайдіть і виправте в історичному тексті помилки:

     А) У 1871 р. імператори Росії Олександр ІІ, Німеччини – О. фон Бісмарк та Австро-Угорщини – Франц-Йосип домовилися у разі нападу на одну зі сторін надати допомогу 200-тисячним військом. Так виник союз Антанта.  

     Б) Легіони УСС були створені з ініціативи СВУ в 1915 р. Вони розглядалися як зародок майбутньої національної армії. Першим її командиром був директор Рогатинської гімназії Г. Коссак.  

     В) На початку ХХ ст. в архітектурі поширюється український стиль, піонером якого став В. Вовк. Суть цього напрямку полягала у використанні елементів українського рококо і народного залізобетонного будівництва. Найбільш яскравим прикладом українського стилю є будинок Полтавського губернського земства. 

 

21. (9 балів) Які історичні особи зображені на цих іконах? Що об`єднує ці зображення?



22. (8 балів) Хто ці особи? Яким був їх внесок в історію Катеринославщини?  Скористайтесь підказками.

 


 

23. (12 балів) Виконайте завдання на карті.

 


 

 

А)  Позначте кордон між державами (Росією та Австро-Угорщиною) на початок Першої

світової війни.

Б)  Позначте місто, в якому були сформовані СВУ та ГУР.

В)  Позначте центр формування Легіону усусів.

Г)  Нанесіть на карту місця боїв усусів з кубанськими козаками у 1914 р

Ж)  Нанесіть на карту бій за г. Лисоню, позначте рік.

И)  Нанесіть на карту бій за г. Маківку, позначте рік.

 

24. (15 балів) Складіть тези на тему "Події та наслідки революції 1905 – 1907 рр. в Україні»



Департамент освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

Завдання II етапу Всеукраїнської олімпіади з історії

2015-2016 навчальний рік

10 клас

 

Термін виконання завдань – 2 години                                         Загальна кількість балів - 73

 

Виконайте завдання № 1-10, правильні відповіді обведіть кружечком або вставте у віконечка.  Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.

1.    Розташуйте назви географічних об’єктів, де знаходяться найвідоміші історико-культурні пам’ятки первісного суспільства, у логічно-хронологічній послідовності:

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

А поселення Чатал-Гуюк (Туреччина);

Б дольмен Стоунхендж (Велика Британія); 

В печера Ласко (Франція);

Г місто Мохенджо-Даро (Пакистан);

Д печера Кро-Маньйон (Франція).

 

2.    Позначте варіанти відповідей, що перелічують давньосхідні винаходи, котрі ввійшли до культури скарбниці наступних поколінь:

А

Б

В

Г

Д

Е

 

 

 

 

 

 

А винайдення сонячного та водяного годинників;

Б винайдення пороху;                                           

В винайдення технології свердління каменю;

Г винайдення технології виготовлення скла;

Д винайдення компаса;

Е винайдення системи шістдесяткового числення.

 

3.    Позначте варіант відповіді, який містить правильний логічний ланцюжок, що об’єднує імена чи прізвища постатей історії європейського Середньовіччя:

А Іоанн Безземельний – король Англії, Фердинанд – король Іспанії, Гарольд Сміливий – король Норвегії;

Б  Фрідріх Барбаросса, Симон де Монфор, Карл Сміливий;                                       

В  Теодоріх – король остготів, Карл І – король франків, Альфред – король англосаксів;

Г Людовік ХІ – французький король, Оттон І – німецький король, Генріх VІІ Тюдор – англійський король;

Д  Карл Мартел, Вільгельм Телль, Уот Тайлер.

 

4.    Назву якого історико-географічного регіону пропущено у фрагменті джерела?

«Княжата  Коріатовичі, прийшовши в __________ землю, увійшовши в приязнь з отаманами, почали __________ землю від татар боронити і баскакам данину перестали давати… Вирубавши ліс, вимурували город Кам’янець. І так усі городи помурували і всю землю __________ засіли».

А Волинську; Б Подільську; В Закарпатську; Г Галицьку.

 

5.    Установіть відповідність між зображеннями споруд та їхніми назвами:

А Верхній замок у Луцьку;

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

Б Кам’янець-Подільська фортеця;

В Хотинська фортеця;

Г Мукачівський замок;

Д Білгород-Дністровська (Акерманська) фортеця.



6    Між якими державами 1618 року було укладено Деулінське перемир’я?

А Московським царством та Річчю Посполитою;

Б Річчю Посполитою та Кримським ханством;

В Османською імперією та Річчю Посполитою;

Г Річчю Посполитою та Трансільванським князівством.

 

7.    Установіть відповідність між подіями та періодами, упродовж яких вони відбувалися:


А Діяльність у Львові гуртка «Руська трійця»;

Б Реформи Олександра II в Російській імперії;

В Оборона Севастополя під час Кримської війни;

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

Г Реформи Марії-Терезії та Йосифа II в Австрійській імперії.

 

1.        1854 -1855 роки;

2.        1832 – 1837 роки;

3.        1770-і – 1780-і роки;

4.        1892 – 1893 роки;

5.        1860-і – 1870-і роки 

8.    Встановіть відповідність між мирними договорами та країнами, з якими вони були підписані:

А Версальський договір;

Б Сен – Жерменський договір;

В Нейський договір;

Г Тріанонський договір;

Д Севрський договір.

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

1.        Угорщина;

2.        Болгарія;

3.        Німеччина;

4.        Туреччина;

5.        Австрія.

9.    Пронумеруйте події в хронологічному порядку:

А  Верденська битва;

Б  Потоплення «Лузитанії»;

В  Брусиловський прорив;

Г   Вступ у війну Італії;

Д  Вступ у війну США;

Е   Дарданельська операція.


1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

10.    Назвіть автора кожного крилатого вислову та вкажіть, з якою подією пов'язані ці слова:

А «Потрібна сміливість, сміливість, ще раз сміливість і Франція буде врятована!»

Б «Я піду на південь і горе тим, хто стане на моєму шляху!»

В «Наша політика полягає в розчиненні Німеччини в Прусії, а отже, в перетворенні Прусії на Німеччину».

Г «Бились як леви, втікали, як зайці!»

 

 

Автор слів

Подія

А

 

 

Б

 

 

В

 

 

Г

 

 

 

За правильну відповідь у завданні № 11 = 5 балів

11.    Розгляньте карту «Військові альянси Першої світової війни». Позначте на ній власні умовні знаки, які б пояснювали зміст цієї картосхеми. Стисло повідомте, про які події свідчить назва карти.

 

За кожну правильну відповідь у завданні № 12 = 2 бали. Всього – 10 балів

12.    Дайте визначення поняттям і термінам:

Версальсько-Вашингтонська система - ____________________________________________

мілітаризм - __________________________________________________________________

«справа Бейліса» - _____________________________________________________________

сепаратизм - __________________________________________________________________

соціальна революція - __________________________________________________________

За кожну правильну відповідь у завданні № 13 = 2 бали. Всього – 10 балів

13.    Перед вами визначні історичні постаті. Дайте відповідь на поставлені питання:

А Хто із історичних діячів зображений на світлинах (впишіть у нижні віконечка)? (4 бали)

Б Що їх об'єднує? (2 бали).

В Укажіть портрет того діяча, про якого йдеться у цитованому документі:

«Він залишався романтиком, навіть очолюючи перший український уряд – Генеральний секретаріат, він жив більше емоціями та образами, ніж реаліями повсякденного життя. Пафосом, його революційним ідеалізмом були просякнуті навіть акти державної ваги – Універсали Центральної Ради, до створення яких він мав безпосереднє відношення». (2 бали)

Г Назвіть ще декілька фактів із його біографії, що стосуються цього історичного періоду. (2 бали)


За правильну відповідь у завданні № 15 = 10 балів

15.    Складіть тезисний план на тему: «Події революції 1905 – 1907 рр. в Катеринославі». В одному із пунктів плану використайте словосполучення «Чечелівська республіка» й поясніть походження цієї топонімічної назви.

(Для системності ваших записів скористайтеся запропонованою табличкою)



II етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії   10 КЛАС

1. Вкажіть дати подійОдна правильна відповідь – 1 бал. Усього – 5 балів.

а) взяття Бастилії; б) повстання декабристів; в) створення Братства тарасівців;

     г) відкриття залізниці Перемишль-Львів; д) Комп'єнське перемир'я.  

 2.  Назвіть події, які лідер партії кадетів П. Мілюков на засіданні IV Державної думи у 1915 р. охарактеризував «як європейський скандал».

Кількість балів – 5.

 3. Перелічіть основні причини Української революції.

Кількість балів – 10.

4. Позначте на контурній карті (див. на звороті) місця п’яти найбільш значущих, на вашу думку, боїв і битв, що відбувалися на землях нашого краю - Тернопільщини в 1914-1920 рр.

(1 бал за правильне позначення місця бою чи битви) Ваш вибір обґрунтуйте. (2 бали за кожен із боїв чи битву)

Усього – 15 балів.

                                                                                              

5. Проаналізуйте історичне джерело та заповніть у ньому прогалини (ваші відповіді, позначені відповідними цифрами, перенесіть у зошит).

Про зміни кордонів у Європі після Першої світової війни.

Із листів Джавахарлала Неру до доньки Індіри Ганді

    Подивися на нову карту Європи. Повністю зникла одна з найбільших держав – 1)_______________, – і замість неї з’явилося декілька невеликих держав... До них відносяться: 2)_________, що зберегла мізерну частину своєї попередньої території і велике славне місто 3)__________ – столицю країни; 4)___________, також в урізаному вигляді; 5)___________, до якої увійшла колишня Богемія; 6)_____________...

    Далі на північ знаходиться ще одна нова держава, правильніше, стара держава, що знову з’явилася на карті, – 7)___________. 7)__________ була створена з території Пруссії, Росії, Австрії... На північ від 7)_________ знаходяться Прибалтійські держави: 8)________, 9)__________, 10)__________, 11)________ – всі спадкоємиці колишньої царської імперії...

    Останні великі територіальні зміни в Європі – це передача провінцій 12)_________ та                               13)__________ Франції. Є й ще деякі зміни...

    Подивися на карту ще раз. Бачиш, 14)__________ повністю відрізана від Європи низкою держав. Це 8)________, 9)__________, 10)__________, 11)________, 7)___________ і 15)_____________... Більшість цих держав виникла не в результаті Версальських угод, а внаслідок радянської революції. Разом з тим, союзники вітали їх появу, оскільки вони створюють ланцюг, що відділяє 14)___________ від небільшовицької Європи.

     Кожна правильно заповнена прогалина – 1 бал. Усього – 15 балів.

 6. Складіть історичний портрет Михайла Грушевського.

     Кількість балів – 15.

7. Поширеним є твердження, що розвиток українських земель в ХІХ ст. відбувався в тих же самих формах, що і розвиток інших європейських країн. Доведіть або спростуйте наведене твердження, визначивши подібне або відмінне в розвитку українських земель і інших територій Європи.

Кількість балів – 15.

 

ЗА ПОВНЕ І ПРАВИЛЬНЕ ВИКОНАННЯ ВСІХ ЗАВДАНЬ – 80 БАЛІВ.

Завдання

для учасників ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

10 КЛАС

Максимальний час виконання завдань – 4 години

Максимальна кількість балів – 110

 

І. Розв’яжіть хронологічні задачі. Позначте на лінії часу всі необхідні дати. Запишіть хід кожного обчислення. (Візьміть до уваги той факт, що «нульового року» не існує, а цифра «нуль» – умовне позначення межі між ерами.) Кожна правильно розв’язана задача – 2 бали. Всього – 14 балів.

1. У 27 р. до н. е. розпочався, а в 14 р. закінчився період принципату Октавіана Августа у Римській державі. Обчисліть тривалість періоду принципату Октавіана Августа.

2. У 107 р. до н. е. відбулося повстання скіфів-рабів під керівництвом Савмака на території Боспорського царства. Обчисліть скільки років минуло від тієї події.

3. Під час захоплення Ніневії 612 р. до н. е. згорів палац царя Ашшурбанапала і його бібліотека. Залишки палацу розкопано у 1854 р. Обчисліть скільки років пролежали недоторканими книжки царської бібліотеки.

4. У 206 р. до н. е. розпочався період правління династії Хань в Китаї. Обчисліть рік закінчення правління династії, якщо відомо, що її історія тривала 425 років.

5. В наш час найвідомішими міжнародними спортивними змаганнями вважаються Олімпійські ігри. Обчисліть рік, коли відзначатимуть 3000-ліття від часу започаткування Олімпіад в Давній Греції.

6. У 2014 р. в Україні могли б відзначати 2660-ліття від дати заснування Ольвії. Обчисліть рік заснування міста-колонії Ольвія.

7. Як відомо, греки лічили роки від перших Олімпійських ігор. Обчисліть рік, в котрому за грецьким літочисленням відбулася Марафонська битва.

 

ІІ. Розгадайте кросворд. (Візьміть до уваги те, що кількість клітинок горизонталей може бути більшою, ніж кількість літер у слові.) У виокремленій вертикалі отримаєте термін. Поясніть його значення. Кожне правильно розгадане слово – 1 бал. Пояснення терміна – від 0 до 2 балів. Всього – 14 балів.

1. У теорії: суспільно-економічний і політичний лад із колективною власністю як на знаряддя праці, так і на предмети споживання, із безкласовим і бездержавним устроєм. 2. Повністю залежна держава, яка використовується як джерело сировини, ринок збуту товарів, сфера вкладення капіталу. 3. Продаж товарів з відстрочкою платежу або передавання на певний термін грошей чи матеріальних цінностей з умовою їх повернення. 4. Втручання однієї або кількох держав у внутрішні справи іншої держави (буває військове, економічне, дипломатичне). 5. Форма державного устрою, за якої територіальні одиниці мають власні органи влади і поряд з цим утворюють спільні для них державні органи. 6. Група людей, члени якої мають спільну назву, елементи культури, спільну історичну пам’ять і пов’язують себе зі спільною територією. 7. Найбільш підготовлена і згуртована частина суспільства, його провідна верства, яка усвідомлює цілі, що стоять перед народом (нацією), і скеровує зусилля національної спільноти на їх досягнення. 8. Контроль державної влади за змістом і розповсюдженням інформації з метою обмеження або недопущення ідей та відомостей, які визначаються цією владою шкідливими або небажаними. 9. Прагнення до відокремлення, відособлення, до самостійних дій і виступів (наприклад, прагнення національних меншин у багатонаціональній державі до відокремлення і створення самостійних держав чи автономних областей). 10. Економічна політика держави, спрямована на захист національної економіки від іноземної конкуренції. 11. Історичний процес швидкого зростання старих і появи нових міст та підвищення їхньої ролі в економічному й культурному житті суспільства. 12. Процес у суспільному житті, у ході якого окремі народи, що, як правило, знаходяться під колоніальним тиском у багатонаціональній державі, засвоюють культуру й мову панівної нації і поступово зливаються з нею.

 

ІІІ. Вкажіть прізвиська історичних постатей. В історичній традиції побутує звичка давати прізвиська відомим діячам минулого. Ті прізвиська в декотрих випадках замінили справжні прізвища, а в декотрих – стали образними, асоціативними характеристиками історичних постатей. Прочитайте імена та/або прізвища знаних особистостей всесвітньої і вітчизняної історії. Вкажіть їх прізвиська та коротко (у межах 1 речення) поясніть походження кожного. (Для підказок запропоновано дати життя кожної постаті.) Зазначення кожного прізвиська та пояснення походження кожного – від 0 до 2 балів (відсутність відповіді – 0 балів, наявність лише прізвиська та часткового пояснення – 1 бал, повнота відповіді – 2 бали). Всього – 20 балів.


ІV. Прочитайте та проінтерпретуйте уривок вірша. Упізнайте описану в ньому подію. Заповніть відповідну таблицю. Правильно заповнені 1–3 сектори – по 1 балові за кожен. Правильно заповнені 4–6 сектори – по 3 бали за кожен. Всього – 12 балів.



V. Характеризування історико-культурних пам’яток. У 2013 році Міністерство освіти і науки України затвердило додаток до навчальної програми з всесвітньої історії, котрий містить перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання учнями. Розгляньте зображення однієї із тих історико-культурних пам’яток і підготуйте про неї письмове повідомлення у вигляді енциклопедичної статті.


VІ. Розкрийте теоретичне питання. Оцінюючи місце і роль Тараса Шевченка в історії України, Павло Мовчан висловився: «Тарас Шевченко для України – все. Він став національним кодом, національним паролем. Україна – його Голгофа, воля ж – його хрест. Він розіп’ятий був за свою Вітчизну і воскрес через неї». Доведіть слушність слів П. Мовчана. Опишіть особливості відзначення столітнього ювілею від дня народження Тараса Шевченка в підросійській та підавстрійській Україні. Висловіть своє ставлення до постаті Тараса Шевченка та значущості його спадщини для сучасного українського державотворення.

Візьміть до уваги, що оцінюватимуться такі критерії:

· відповідність змісту викладу умові завдання – від 0 до 3 балів (тут і далі – 0 балів – не виконано; 1-2 бали – виконано частково; 3 бали – виконано повністю)

· знання та аргументоване, достатнє для розкриття теми, застосування основних історичних категорій: історичної хронології; термінології; персоналістики; географії; джерелознавства – від 0 до 3 балів

· з’ясування причинно-наслідкових зв’язків – від 0 до 3 балів

· логічність та послідовність викладу матеріалу – від 0 до 3 балів

· наявність висновків – від 0 до 3 балів

· виявлення загальної ерудиції – від 0 до 3 балів

· дотримання вимог сучасної української мови – 2 бали. Всього – 20 балів.

 

VІІІ. Опрацюйте історичну карту. Впізнайте подію, що її зміст розкрито за допомогою буквених та цифрових поміток. Заповніть сектор «Умовні позначення», вписавши туди позначки з карти, а також ті, котрих, на Вашу думку, не вистачає. Впізнання події – 2 бали. Нанесення умовних позначень – від 0 до 8 балів (1–2 бали – погано, 3–4 бали – посередньо, 5–6 балів – добре, 7–8 балів – відмінно). Всього – 10 балів.



Завдання

для учасників ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

10 КЛАС

Максимальний час виконання завдань – 4 години

Максимальна кількість балів – 78

 

І. Визначте дати, котрі пропущені у текстах історичних документів. Запишіть їх під відповідними порядковими номерами.

Кожна правильна відповідь – 1 бал. Усі правильні відповіді – додатково 1 бал. Усього – 11 балів

 

1.           «…У рік _____. Пішов Володимир до ляхів і зайняв городи їх – Перемишль, Червен та інші городи, які є й до сьогодні під Руссю…»

2.           «…Року… _____... турецький султан, вирушивши на православно-руський край, найбільше ж на Богом бережений… град Київ, бажаючи його під свою бусурманську владу підбити, послав свої сили турецькі і татарські з Ібрагім-пашею, і ханом кримським, спочатку під славне старовинне місто козацьке… Чигирин, наказавши Чигирина здобувати…»

3.           «…12 грудня ______ р. За відомостями, які до нас дійшли, депутат рейхстагу Лук’ян Кобилиця своїм місцевим однодумцям прищепив ідею, що домінії припинили діяльність ат, що він одержав від його величності цісаря уповноваження вибирати нових війтів і десятників, які будуть урядувати окремо без всякого втручання доміній…»

4.           «…Завважимо, що встановлення осіб, які першими прибули до Сполучених Штатів, справа надто кропітка. В українській емігрантознавчій літературі (тій, яка виходила в Україні) вважається, що першим із перших був Агапій Гончаренко. Він – «православний священик і політичний біженець» – з’явився у США ______ року…»

5.           «…18 липня ______ р. …Міністр внутрішніх справ визнав за необхідне … дати розпорядження, щоб до друку дозволялись тільки такі твори цією мовою, які належать до галузі красного письменства; пропускання ж книг малоруською мовою як духовного змісту, так навчальних і взагалі призначених для початкового читання народу, припинити…»

6.           «…__ ________ ______ р. (число, місяць, рік). Кожний домохазяїн, що володіє надільною землею за общинним правом, може в будь-який час вимагати закріплення за собою в приватну власність частини, яка належить йому, з визначеної землі…»

7.           «…На наших календарях _____ р. до н. е. У Мемфісі вже господарюють перси, закінчилася історія незалежної могутньої держави. Скільки ще загарбників, скільки ворожих армій топтатимуть твою землю, країно, яку Геродот назвав дарунком Нілу…»

8.           «…Людовик зняв каптан і комір. «Я вмираю невинним, – сказав він голосно й дуже виразно, – я вибачаю своїх ворогів і бажаю, щоб моя кров пролилася на користь французам і заспокоїла Божий гнів». Але загриміли барабани… і заглушили його слова… О 10 годині 10 хвилин [_____ року] його голова впала…»

9.           «…Після жахливого 14-го [______ року]. Ми, на щастя, повернулися до звичайного порядку… Наші арешти проходять дуже успішно, і в нас у руках всі головні герої цього дня… «Великий Боже!.. Ця сволота була незадоволена, що має государем ангела, і змовилася проти нього!..»

10.       «…Стаття 1. Припинення воєнних дій на суші і в повітрі упродовж 6 годин після підписання перемир’я. Стаття 2. Негайна евакуація зайнятих країн: Бельгії, Франції, Люксембургу так само як Ельзас-Лотарингії… Стаття 29. Евакуація Німеччини з усіх портів Чорного моря та передача союзникам і Сполученим Штатам усіх російських військових кораблів, захоплених німцями у Чорному морі. __ ________ ______ р. (число, місяць, рік)»


ІІ. Прочитайте поняття й терміни. Згрупуйте їх у сектори таблиці відповідно до запропонованих заголовків. Поясніть значення підкреслених історизмів.

Кожен правильно заповнений сектор – від 0 до 2 балів (0 балів – частково заповнений сектор: менше трьох слів; 1 бал – частково заповнений сектор: 3–4 слова; 2 бали – повністю заповнений сектор). Визначення кожного історизму – від 0 до 2 балів (0 балів – відсутня відповідь; 1 бал – часткова відповідь; 2 бали – повна відповідь). Усього – 16 балів

Суспільно-політична історія

Соціально-економічна історія

Історія релігії

Історія культури

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1. Аболіціонізм. 2. Автокефалія. 3. Барельєф. 4. Булла. 5. Відруб. 6. Вітраж. 7. Декаданс. 8. Джизія. 9. Експропріація. 10. Консисторія. 11. Контрреволюція. 12. Кооперація. 13. Націоналізація. 14. Оракул. 15. Панегірик. 16. Пацифізм. 17. Ратифікація. 18. Республіка. 19. Трубадур. 20. Шиїзм.

 

ІІІ. Впізнайте історичні постаті та запишіть їх імена і прізвища (прізвиська) у хронологічній послідовності життєписів. Із утвореного переліку виберіть особу, діяльність якої пов’язана з подіями історії Японії другої третини ХІХ – першого десятиліття ХХ ст. Дайте їй невелику, у межах 5-ти речень, характеристику.

Упізнання постатей – 5 балів (1 бал за кожну упізнану постать). Установлення хронологічної послідовності – 0 або 3 бали. Правильний вибір особи – 1 бал. Подання характеристики – 2 бали (0 балів – відсутня відповідь; 1 бал – часткова відповідь; 2 бали – повна відповідь). Усього – 11 балів


ІV. Виконайте завдання на контурній карті (див. додаток).

Кожне правильно виконане завдання – від 0 до 2 балів (0 балів – відсутнє або неправильне виконання; 1 бал – часткове виконання; 2 бали – повне правильне виконання). Усього – 6 балів

 

V. Поміркуйте над проблемою. Опишіть варіанти її вирішення.

Вирішуючи проблему, візьміть до уваги, що оцінюватимуться такі критерії:

· відповідність змістового опису міркувань умовам проблемного завдання – 0 або 4 бали

· логічність опису міркувань – від 0 до 2 балів (тут і далі – 0 балів – вимога не виконана; 1 бал – вимога виконана частково; 2 бали – вимога виконана повністю)

· аргументованість (підкріплена історичними фактами з історичної хронології, термінології, персоналістики, географії, джерелознавства) – від 0 до 2 балів

· наявність узагальнень та висновків – від 0 до 2 балів

· оригінальність (нестандартність) міркувань – від 0 до 2 балів. Усього – 12 балів

Проблема. Оцінюючи історичне значення Кирило-Мефодіївського братства, науковці сходяться у тому, що воно стало першою спробою політичної боротьби української інтелігенції в період нової історії.

Запитання. Правильно чи помилково вважати Кирило-Мефодіївське товариство політичною партією?

 

VІ. У 2011 році Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України затвердило додаток до навчальної програми з історії України, котрий містить перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання учнями. Розгляньте зображення однієї із тих історико-культурних пам’яток і підготуйте про неї письмове повідомлення у вигляді енциклопедичної статті.


VІІ. Підготуйте письмову розповідь на тему: «Українське питання в національній політиці Російської імперії (1900–1914)», враховуючи, що оцінюватимуться такі критерії:

· знання та аргументоване, достатнє для розкриття теми, застосування основних історичних категорій:

історичної хронології – 1 бал;

історичної термінології – 1 бал;

історичної персоналістики – 1 бал;

історичної географії – 1 бал;

історичного джерелознавства – 1 бал

· з’ясування причинно-наслідкових зв’язків – від 0 до 2 балів (тут і далі – 0 балів – не виконано; 1 бал – виконано частково; 2 бали – виконано повністю)

· логічність та послідовність викладу матеріалу – від 0 до 2 балів

· наявність висновків – від 0 до 2 балів

· дотримання вимог сучасної української мови – 1 бал. Усього – 12 балів





Комментариев нет:

Отправить комментарий